skip to main |
skip to sidebar
Despre lupta postului cu relele-Arsenie Boca
Mărire Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Şi acum şi pururea şi în
vecii vecilor. Amin.Dintre toţi cei care au avut de la Dumnezeu o slujbă
către oameni chemătorii la pocăinţă au fost cei mai curajoşi căci toţi
au acoperit chemarea cu viaţa recunoscându-se între păcătoşi cei dintâi
şi dacă a fost nevoie i-au chemat la pocăinţă cu preţul vieţii lor. Căci
cuvântul lor a fost deschis, curat de la Dumnezeu şi ucigaş de rele.
Toţi au vorbit tare şi răscolitor de viaţă, de suflet. V-am spus acestea
ca să vă deprindeţi cu chemarea la pocăinţă şi cu felul ei de a fi, ca
să răzbată şi-n urechile surzilor.Din cuvântul trecut vă aduc aminte ca
să afle toţi că nu vor fi spovediţi şi împărtăşiţi la mănăstire decât
cei ce de aici înainte vor ţine posturile aşa cum sunt rânduite de
Biserică. Părinţii ne-au născut din trup iar Biserica din apă şi din
Duh; şi mai mare este naşterea duhovnicească a Bisericii decât naşterea
trupească a părinţilor. De la naşterea duhovnicească – Botezul – am
primit pe îngerul păzitor tot în Biserică – de aceea se botează copii
mici, orice ar zice alţii – care să ne apere de toată primejdia văzută
şi nevăzută.Deci dacă Biserica ne naşte ne şi creşte şi printre poveţele
cu care ne creşte spre măsura bărbatului desăvârşit este şi postul.
Trebuie deci să-i ascultăm porunca şi să postim. Sfinţii părinţi cei de
demult au băgat de seamă că toate relele de la stomac încep, de aceea am
zis vorbă aspră că postul este poarta şi patrafirul este uşa iar toţi
ceilalţi ne fură vremea.Astăzi, din darul lui Dumnezeu urmează să vă
dovedesc să credeţi toţi: lupta postului cu relele sau despre felul cum
ucide postul patimile.Relele sau păcatele sunt de trei feluri.
Iată-le:1. păcate împotriva noastră înşine.2. păcate împotriva
aproapelui.3. păcate împotriva Duhului Sfânt, împotriva adevărului.Toate
aceste trei feluri sunt şi păcate înaintea lui Dumnezeu, căci tu nu
eşti al tău ci al lui Dumnezeu. Prin urmare şi păcatele pe care le faci
împotriva ta sunt întocmai şi păcate împotriva lui Dumnezeu. De aceea,
fiindcă eşti fiul lui Dumnezeu.Astăzi să stăruim cu deosebire asupra
păcatelor împotriva noastră înşine şi asupra păcatelor împotriva
aproapelui.Păcatele împotriva noastră înşine duc la învârtoşarea inimii –
o cunoaştem cu toţii, o cunosc şi eu – dar ele mai duc şi la
întunecarea simţirii de Dumnezeu. Sunt cele şapte păcate de căpetenie
sau păcate de moarte: mândria, iubirea de argint, desfrânarea, lăcomia,
pizma, mânia şi lenea. Între acestea şapte se află şi rădăcina relelor:
lăcomia stomacului sau dumnezeul cel mâncăcios al trupului. Acesta
trebuie ars cu postul şi scos afară! Căci de nu va fi ars şi scos afară
iată să vedeţi cum creşte şi se întinde acest pom al diavolului, acest
dumnezeu mincinos al trupului. Şi anume iată cum: lăcomia stomacului
odrăsleşte dintr-o dată din rădăcină o puzderie de ramuri din care mai
arătoase sunt trei: mânia, desfrânarea şi iubirea de avere.Trebuie să
mai ştiţi un lucru şi anume că păcatele sau patimile au două feţe: una a
omului şi alta a diavolului, sau două laturi: una văzută şi-a doua
nevăzută. De acolo din umbră sunt conduse şi sporite toate patimile
noastre. Diavolul, marele sforar al relelor, are slugi sau căpetenii
pentru fiecare patimă.Aşa să înţelegeţi cum întotdeauna patimile le-au
numit Sfinţii părinţi prin chiar dracii lor. Astfel: dracul lăcomiei de
avere, dracul lăcomiei stomacului, dracul mâniei, dracul curviei şi
ceilalţi. Le-au numit aşa pentru că aceste păcate sunt conduse din umbră
de diavolul şi le-au numit după căpetenia care lucrează din umbră.Ştiţi
din Noul Testament că din Maria Magdalena care s-a apropiat de Iisus cu
gând ispititor Iisus a scos şapte draci. În ea erau toate cele şapte
căpetenii ale răului. Şi tot din Noul Testament ştiţi despre îndrăcitul
din laturea Gadarenilor în care intrase o legiune de draci încât abia
le-a ajuns o turmă de porci, care s-a aruncat în mare.Acum să luaţi
seama că am să vă învăţ, ca să puteţi şi voi să prindeţi, şi să vedeţi
în voi înşi-vă lucrarea duhului rău. Vorbesc deschis, să nu se supere
nimeni. Alţii mai subţiri la nas se supără. Noi însă trebuie să vorbim
deschis căci toţi suntem ispitiţi.E foarte uşor să-i descoperi lucrarea
lui necurată care se face în noi. De pildă cu lăcomia stomacului, băgaţi
de seamă că stomacul se umple dar pofta nu se satură. Iată lucrul
dracului: pofta peste fire. Vedeţi ce uşor îl poţi prinde dacă ştii?!E
cunoscută lăcomia lupilor şi totuşi lupii nu mănâncă mai mult decât li-i
foame. Acum dacă lor le-a fost foame rău asta-i altceva. Câinii ascund
pâinea care n-o mai pot mânca. Iată dar că fiarele, animalele, nu trec
cu poftire peste fire. Numai omul trece căci numai pe om are diavolul
mânie şi numai pe om îl războieşte şi-l cearcă.Iată de ce să n-ascultaţi
de poftă niciodată căci cine a ascultat de poftă a ascultat de
diavolul. Asta s-o ţineţi minte în privinţa stomacului. Şi aşa e cu
toate patimile. Când va fi vreme mai multă vă voi spune şi despre
acelea.Războiul stomacului însă e primul război pe care l-a pierdut omul
şi prima biruinţă a diavolului. Şi cu el nădăjduieşte să câştige şi pe
oameni şi să-i desfacă de Dumnezeu. Şi să ştiţi că de nu-şi vor trage de
seamă oamenii, diavolul va birui. Iată de ce strigăm s-audă toţi:
‘napoi la post căci fără de post ne merge rău! Şi iată cât de rău: Cine
nu se leapădă de carne şi de grăsime repede va fi-ncolţit de mânie şi de
desfrânare, celelalte două laturi ale lăcomiei stomacului. Să vedeţi
cum:Mâncarea de carne, şi mai ales mâncată cu împingerea necurată a
poftei, ca să se facă sânge are nevoie de fiere care este otravă –
veninul nostru. Fierea aceasta topeşte carnea şi grăsimea întocmai cum
topeşte soda slănina când fac femeile săpun. Fierea e o otravă tare.
Dacă sporeşte mâncarea de carne sporeşte şi otrava cu care trebuie
topită. Şi-atâta sporeşte cât nu mai încape în beşica ficatului
şi-atunci simţi dureri la capătul pieptului căci stă beşica să crape de
plină. Fierea câtă nu încape umblă prin sânge de sus în jos fără rost şi
otravă cum e atacă nervii, îi slăbeşte şi de aici vine nerăbdarea, de
aici vine nervozitatea, de aici mânia, din fierea care atacă nervii.
Aici e cheia: de ce se supără unii aşa de uşor din nimicuri, din
fleacuri, să moară de supărare: că li-e plin sângele de fiere şi li se
rup telefoanele – că aşa le zic la nervi – şi cea mai uşoară vorbă îi
aprinde şi-i chinuie grozav şi ei la rândul lor îi chinuie pe
alţii.Deschideţi uşa ca să audă şi cei de afară. Deschideţi-o bine. Dar
deschideţi şi voi toţi uşile sufletelor voastre ca să intre duhul
luminii, că să auziţi şi să nu vă aflaţi numai auzitori ci şi
împlinitori!Vedeţi dar că fierea este petrolul, nervii sunt fitilul şi
mânia para diavolului. El a aprins fitilul căci el vrea să dărâme cu
orice preţ şi pe orice căi acest locaş al Duhului Sfânt care e propriul
vostru trup. Acest trup care nu este al nostru ci e templu a Duhului
Sfânt. Credeţi voi aceasta! Doar stă scris! Şi vedeţi cu ce a început?
Cu lăcomia stomacului adică cu pofta peste fire.În mâncarea de carne mai
sunt şi alte primejdii, o mulţime de otrăvuri care încă dărâmă casa de
pe noi. Acelea aduc: bolile de inimă, durerile de rărunchi, de ficat şi
altele.Toate se tămăduiesc de la sine înlăturând pricina care le-a adus,
curăţind sângele prin post. Căci toate bolile sunt cu putinţă dacă
sângele este otrăvit. Vrei să te însănătoşeşti, fă calea întoarsă.Deci
luaţi aminte la ce mâncaţi căci uite aşa pedepseşte Dumnezeu nesocotirea
postului cu boli şi încă unele fără leac cum de pildă e cancerul sau
…cul care se face din mâncarea f
oarte deasă a creierului de dobitoace. De aceea e mai mult boala
orăşenilor şi a măcelarilor la sate. Paralizia sau slăbănogirea unei
jumătăţi de trup tot din nesocotirea postului se trage. De obicei cu
paralizie pedepseşte Dumnezeu pe toţi nesătuii de avere. Ea poate fi
moştenire. Şi-atunci dacă simţi acest lucru ai putea-o ocoli sau stinge
postind foarte mult. Dar cum am zis, cu paralizie pedepseşte Dumnezeu pe
toţi nesătuii de avere. Şi-au făcut socoteala greşită zicând că dacă
postesc nu mai pot alerga şi lucra. Ei au crezut sfatul viclean al
dracului iubirii de avere, deci au făcut o socoteală greşită înaintea
lui Dumnezeu. De aceea toţi harnicii să ia aminte şi să ţină post ca nu
cumva după multă alergătură deşartă să vină o vreme să trebuiască să
stea la pat tot restul vieţii. Dar şi aceasta de li s-ar întâmpla tot
milă de la Dumnezeu să o socotească deoarece le dă prilej de a cumpăni
şi de aşi cunoaşte greşeala. Căci Dumnezeu nu pedepseşte spre moarte ci
spre întoarcere. Căci trupul nu plăteşte nimic când din el scoţi unealtă
rea. Sfinţii au scos cu totul altceva: sfeşnic a Duhului Sfânt.Prin
urmare cine nu păzeşte postul i se va aprinde în gură para mâniei, de
unde începe toată vrajba, iar în trupul lui vor încolţi boli peste
boli.Nu pot lăsa să nu vă spun că din lăcomia stomacului mai naşte şi
curvia. Despre aerul drăcesc al ei nu se mai îndoieşte nimeni: ăsta-i
focul iadului.Acum luaţi aminte căci nu am răgaz să vă spun mai pe larg
ci numai ceva din propriile voastre dureri. Nunta întru atât e
binecuvântată de Dumnezeu cât e spre naştere de fii. Încolo chiar între
soţi legiuiţi e desfrânare şi pentru ea vine bătaia lui Dumnezeu pe
oameni în fel şi fel de chipuri.Desfrânarea între soţi e pricina pentru
care vine vremea de se bat, de li se sparge casa. Pentru nepăzirea
postului şi-a sărbătorilor nu se pot înfrâna de la pofta trupească şi
aşa zămislesc copii în zile neîngăduite, peste care nu se află darul lui
Dumnezeu ci pedeapsa lui Dumnezeu. Pentru nepăzirea de pofta trupească
pe care o ai întipărit-o în ei în vremea celor nouă luni de sarcină se
nasc copii îndărătnici, neascultători şi fără frică de Dumnezeu. Aceştia
vor cădea în curvie toţi şi noroc în viaţă nu vor avea.Luaţi aminte
părinţilor că nu e glumă cu viaţa copiilor pe care îi ai sau vrei să-i
ai. Eşti răspunzător de ei şi de toată viaţa lor căci cum le-ai dat-o
aşa o au! Şi copiii tăi te vor judeca pe tine după cum bine ştiţi şi
bine păţiţi. Iar când te-or supăra fii cuminte şi nu-i blestema,
ascultând de diavolul până în sfârşit, ci trage-ţi de seamă că ei îţi
aduc aminte păcatele tale cale nemărturisite şi neispăşite. Roagă-te
pentru ei şi roagă-te şi pentru tine, chiar când te-or blestema, să te
ierte Dumenezeu.Păziţi despre latura poftirii trupeşti frica şi cuviinţa
creştinească şi nu vă amăgiţi de trup de vreţi să vă bucuraţi de copiii
voştri; iar de nu aşa vor spori relele cât va junghia fiul pe tată-său,
şi va sugruma fiica pe mamă-sa! Scrie! Că aşa va fi în vremea din
urmă.Luaţi prin urmare seama şi învăţaţi pe copiii voştri şi curăţaţi
duhul necurat cu care v-aţi deprins a fi. Luaţi seama că dacă vreţi să
nu cădeţi din creştinătate şi dacă vreţi să vină chipul lui Dumenezeu în
noi şi nu a diavolului, prin patimile sale, luptaţi-vă din răsputeri cu
arma postului căci după cum vedeţi postul este ucigaşul patimilor
pentru că este şi dar de la Dumnezeu dat tuturor celor ce luptă lupta
cea bună. Faceţi începătura aceasta şi veţi vedea cum vi se va înnoi
viaţa şi vi se va linişti casa.Duminica viitoare: Despre taina Sfintei
Spovedanii.(Cuvânt ţinut în Sfânta Biserică în ziua de 22.02.1942)