Mult necaz s-a intamplat intre oameni de
pe urma neinţelegerii in cuvinte. Nu toţi inţeleg prin acelaşi cuvant,
acelaşi lucru. Cat despre ganduri, neinţelegerea e şi mai mare. Urechea
auzitorilor parcă ar fi o adevărată răsucitoare a cuvintelor, iar
mintea, vartelniţă a ideilor. S-a intamplat că lucruri clare ca
lumina zilei să fie inţelese de oameni cu totul pe dos. Istoria ne stă mărturie: Cel care a avut mai mult de suferit de pe urma oamenilor, răstălmăcitori şi suciţi de minte, a fost Dumnezeu insuşi. Orice s-ar spune, El ştia să vorbească limpede; unii, insă, destul de mulţi, au inţeles că le vorbeşte un ieşit din minte (Ioan 6, 60), un indrăcit (Matei 12, 24), un hulitor de Dumnezeu (Matei 26,65). De aceea L-au şi osandit la moarte.
lumina zilei să fie inţelese de oameni cu totul pe dos. Istoria ne stă mărturie: Cel care a avut mai mult de suferit de pe urma oamenilor, răstălmăcitori şi suciţi de minte, a fost Dumnezeu insuşi. Orice s-ar spune, El ştia să vorbească limpede; unii, insă, destul de mulţi, au inţeles că le vorbeşte un ieşit din minte (Ioan 6, 60), un indrăcit (Matei 12, 24), un hulitor de Dumnezeu (Matei 26,65). De aceea L-au şi osandit la moarte.
Primejdia,
care nu s-a isprăvit, are şi o formă intoarsă. Mulţi, in zilele
noastre, zic că cinstesc pe Dumnezeu hulindu-I crucea, sfinţii,
Biserica, Tainele, şi, intrucat S-a făcut şi om adevărat, şi pe Sfanta
Sa Maică (Apocalipsa 12, 13-17). Aceştia fac acelaşi lucru, adică II osandesc la moarte.
La
galceava se incaieră şi următoarele perechi de termeni: sufletul cu
trupul, raţiunea cu instinctul, ştiinţa cu credinţa, sau mai binezis,
neştiinţa cu credinţa. Iar cu Dumnezeu se galcevesc făpturile Sale:
ingerul căzut şi omul decăzut.
La
randul său, omul decăzut, cată vreme stăruie in decăderea sa, inseamnă
că nu vrea să priceapă deosebirea intre virtute şi păcat, ci, după
mintea lui, totul e natură şi nimic mai mult. Ce nu vede, nu există.
Dumnezeu, nemurire, inviere, judecată, diavol şi iad, - astea-s vorbe de
ameţire a minţii, bune pentru proşti. (Deşi nu ştiu cum s-ar părea la
minte omul care, nărăvit să judece aşa, ar sta impotrivă, zicand de
pildă despre piramidele Egiptului că nu există, fiindcă nu le-a văzut
el!)
Da, el e măsura lumii; nu ştiam.
Oare cine-1 ţine din umbră, că cele pămanteşti le crede - de vreme ce
nu s-a răsculat nimeni impotriva piramidelor Egiptului - pe cand cele
cereşti şi veşnice nu vrea să le primească?
Dar
felul ăsta de oameni, nu cred nici ce văd; vederea lor nu plăteşte
nimic. Mai mult s-ar folosi să fie orbi, decat orbi fără să ştie şi să
se ţină că văd. Din nefericire asta e tragedia in care se cufundă
mulţime de oameni, dar mai cu deosebire oamenii mărginaşi in ştiinţă şi
crescuţi unilateral in cunoştinţe. Nu e bine aşa, ci precum urmărim o
armonie intre facultăţile sufleteşti, tot aşa trebuie să urmărim o
armonie şi intre cunoştinţele din cat mai multe domenii, precum şi o
sinteză a acestora cu viaţa. Multă ştiinţă apropie pe om de Dumnezeu,
puţină ştiinţă il indepărtează şi de ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar omul
atata preţuieşte cată apropiere de Dumnezeu şi-a caştigat in sine.
Dumnezeu i-a dat o valoare mare, insă trebuie şi el să şi-o caştige. Dar
dacă nu vrea, Dumnezeu nu are nici o vină.
Ştiinţa,
filosofia, medicina şi celelalte discipline ale preocupărilor omeneşti,
chiar şi dreptul, care pune crucea pe masa de judecată, toate la un loc
nu pot să dovedească, nici că există Dumnezeu, nici că nu există. Toate
aceste discipline ale ştiinţei sunt insă folositoare cand işi cunosc
marginile şi cand nu trec intr-o altă zonă a existenţei, unde nu au
competenţă şi nici mijloace de cercetare.
In
ştiinţă e savantul care sondează necunoscutul prin teorii şi le
verifică pe urmă, dacă aduc lumină şi corespund realităţii sau ba.
Savantul se ajută de teorie, teoremă, noţiuni, experienţe, concluzii,
care formează o bază pentru noi cercetări. Adevărul lucrurilor, insă, e
mult mai mult decat atata; depăşeşte măsurile omului. Revelaţia n-are a
ţine pas cu vremea; nu e cazul adaptării Bisericii la spiritul timpului
intrucat toate ştiinţele trebuie să ajungă la ce a revelat Dumnezeu.
In
credinţă, in religie este sfantul, care are alte mijloace de aflare a
adevărului. Lui i se revelează, i se descopere o lume mai mare, temelia
lumii acesteia. In cunoştinţa lui, nu are teorii, nici aparate, ci e
angajată viaţa lui. Sfantul nu cercetează. Viaţa lui curată e mijlocul
de cunoaştere a unei realităţi pe care cercetătorul savant n-o poate
prinde niciodată.
Ştiinţa nu angajează viaţa, de aceea nici n-o poate pricepe şi nici n-o poate crea.
Sfinţenia
insă tocmai viaţa o angajează. Iar sfantul desăvarşit, care şi-a
angajat viaţa şi a arătat că o poate şi crea, inviind morţi şi tăcand
ochi unde nu erau1, e singur Iisus. De ce oare nu-L recunoaşte medicina?
Ba nici măcar nu-L pomeneşte.
Poate fiindcă Iisus e de-o mărime uluitoare, care ar pricinui spaimă migălelii omeneşti.
De
aceea, in interesul cunoaşterii vieţii şi sub unghiul vremelniciei şi
sub al veşniciei – lucru care depăşeşte puterea şi cunoştinţa omenească -
a venit la noi Dumnezeu insuşi şi ne-a spus cele de dincolo de ştiinţă,
de filosofie şi de medicină, oricat s-ar desăvarşi acestea.
Credinţa
are revelaţia cu care omul credinţei nu se tocmeşte. Dumnezeu ne
insoţeşte mereu şi, pe măsură ce-L cunoaştem, viaţa noastră biologică şi
psihologică se străbate tot mai tare de adevăr şi de lumina
cunoştinţei. Asta e ceea ce posedă credinciosul printr-o cale mult
prescurtată, cunoştinţa pe care savantul n-o poate prinde prin ştiinţă,
ci numai dacă şi-a impins ştiinţa pană la toate marginile şi i-a
recunoscut neputinţa.
Dumnezeu se revelează smereniei.
Deci, dacă e să inţelegem şi să folosim ceva, să incetăm galceava.
Drept
aceea incerc o lămurire armonioasă a unei porunci a lui Dumnezeu,
porunca a şaptea - o problemă de biologie - cu cele cateva cunoştinţe ce
mi s-au intamplat la indemană. Porunca aceasta e o măsură preventivă a
lui Dumnezeu, prin care vom dovedi că urmăreşte stăvilirea degenerării, a
stricăciunii şi a toată jalea făpturii omeneşti.
(Pr. Arsenie Boca - Cararea Imparatiei)