In
ciuda agramatismelor si a limbii de lemn, din dosar razbate spaima sincera a
inchizitorilor vremii, constiinta ca parintele era urias, ca in spatele lui se
aflau mii si mii de credinciosi devotati. Nu intamplator, fiecare raport mergea
direct la generalul Nicolschi, iar un exemplar la ministrul de Interne,
Pintilie.
Parintele trebuia arestat cu orice chip si acest lucru se va petrece,
intr-adevar, in noaptea de 15 spre 16 ianuarie 1951, cand trupe speciale au
impanzit dealurile Prislopului, iar sefii de gara din zona au fost obligati sa
raporteze prezenta oricarui calator care dorea sa urce in trenul de Bucuresti.
Ca intr-o simbolistica mistica, parintele reedita, dincolo de vointa sa, scena
impresurarii Mantuitorului in gradina Ghetsimani - El, cu mainile goale,
in fata unui puhoi de osteni inarmati cu sulite si sabii.
Vazator cu duhul, parintele Arsenie stia ce-l
asteapta. Sunt multe marturii privind momentul arestarii sau anii de Canal, cu
lanturile desfacute miraculos de la maini, cu disparitiile lui inexplicabile
din celula. Mai putin se cunoaste modul demn si intelept in care parintele a
raspuns anchetatorilor: “Dupa cativa ani de la calugarirea mea si intrarea in
preotie, mi s-a intamplat un lucru pe care nu l-am urmarit - o mare influenta
in popor, o faima de predicator si de preot. Datorita cunostintelor pe care le
adunasem in vremea studiilor si pe care le aplicam unde se putea face aceasta,
poporul sarea marginile aprecierii juste si ma credea exceptional de inzestrat.
De nenumarate ori am incercat si mai incerc a-i mai stinge capriciile unei
credinte necontrolate, cea de domeniul fanteziei, ca aceasta nu mantuie, si
abia am izbutit sa-i scap de la o iubire pe care mi-o pastreaza fara sa
intrebe”.
Evitand toate capcanele interogatoriului, parintele se
va lupta in felul sau - nu ca sa scape cu orice chip, ci sa dovedeasca adevarul
misiunii sale. “Lui Nicolae Patrascu (capetenie legionara, care il cauta la
manastire, n.n.) i-am dat Biblia sa o citeasca din scoarta-n scoarta, ca sa se
convinga ca neamurile au (...) <<guvernele pe care le merita>>, o
conducere providentiala. De sus se ocarmuiesc neamurile si se oranduiesc
oamenii care sa implineasca felul cutare sau cutare de guvernare. De sus se
oranduieste regimul pe care trebuie sa-l aiba neamurile. Cand regimul si-a
implinit menirea sau si-a tradat-o, Providenta il schimba. Iar cel care trage
la raspundere, pe neasteptate, e Dumnezeu. O mie de ani de ar trai ateul, tot
pe neasteptate e tras la raspundere de Dumnezeu, ca unul care nu se astepta sa
existe Dumnezeu si sa-l poata trage la raspundere.”
In capul paginii se lafaie apostila colonelului Birtos, de la Secretariatul Directiei Generale a Securitatii Poporului: “Informatiile trebuie adancite, creandu-se antene informative de profunzime in mediu”.
In capul paginii se lafaie apostila colonelului Birtos, de la Secretariatul Directiei Generale a Securitatii Poporului: “Informatiile trebuie adancite, creandu-se antene informative de profunzime in mediu”.