"Mã, nu toti din lume se prãpãdesc, nici toti din mãnãstire se
mîntuiesc"
Avea
o putere de sintezã deosebitã, o putere de intuitie si o putere de a cunoaste
totdeauna esentialul într-o chestiune. Cînd îi puneai o problemã, el imediat
avea rãspunsul. Si de la el au rãmas si cuvinte scrise, în manuscrisele lui. De
pildã, cînd l-am întîlnit eu pentru prima datã, mi-a si spus un cuvînt, o
formulã. Zice: "Mã, nu toti din lume se prãpãdesc, nici toti din mãnãstire
se mîntuiesc". Deci avea o posibilitate de a formula ceva.
"Nici
abuzul, nici refuzul"
In legãturã cu sexualitatea în familie, Pãrintele
Arsenie zicea: "Nici abuzul, nici refuzul".
"Cu
mine de douã ori trebuie sã se întâlneascã omul…"
Pãrintele
zicea cã de douã ori trebuia sã se întîlneascã omul cu el: o datã cînd îi spune
si a doua oarã la moarte, sãi spunã dacã a fãcut ce ia spus. Foarte corect!
Ce rost are sã meargã cum merg unii cã sãi spunã unul, cã sãi spunã altul, cã
un cuvînt de folos, cã nu stiu ce… siapoi adunã la cuvinte de folos si nu
împlineste nimic!
"Cine
face curte nu face carte"
Pãrintele Arsenie zicea: "Cine face curte nu
face carte".
"Nasteti-vã
sfinti!"
Pãrintele
Arsenie îi îndemna pe oameni sã nascã sfinti. Bineînteles cã pentru a naste
sfinti trebuie sã fi sfînt sau trebuie sã tragi de tine spre idealul
sfinteniei. Si cînd începem sã ne ocupãm de noi însine, putem sã ne cunoastem,
sã aflãm negativele noastre, sã cunoastem încãrcãtura datã de altii si pusã în
noi, s-o rezolvãm, dar aceasta cere timp si ostenealã.
"Sã-ti
feresti capul de frig si de prostie!"
E
un cuvînt care meritã sã fie stiut si urmat, el putînd fi de folos tuturor
celor ce nu iau aminte la ei însisi, tuturor celor care vreau sã braveze si nu
se gîndesc la urmãrile pe care le pot avea, spre rãul lor, niste atitudini care
nu sunt destul de bine gîndite si controlate. Sã luãm deci aminte la cuvîntul
de mai sus si sã-l împlinim în cele douã laturi ale lui.
"Conceptia
de viatã crestinã"
Cîtã
o avem, ne statorniceste în gîndul si dorinta de a ne ridica mai presus de
fire, de a îndumnezeii firea, prin harul si îndurãrile si iubirea de oameni a
lui Dumnezeu. Tocmai de aceea folosim si resursele firesti cîte le avem la
îndemînã, aerul, aerul bun, hrana rationalã, somnul si energia vitalã, pe care
nu vrem sã o risipim pe plãceri, ci vrem s-o canalizãm spre binele nostru
material si spiritual. Asa dorea pãrintele Arsenie, care a formulat îndreptarul
de viatã, pe care l-a predat tinerilor si oricui care vrea sã ia aminte la el.
"În
mintea strîmbã si lucrul drept se strîmbã"
Asa
obisnuia sã spunã pãrintele Arsenie, care urmãrea pentru oameni o minte dreaptã
si lucruri drepte si îndreptate de mintea cea bunã. Valoarea acestui cuvînt o
intuiesc toti cei ce îl aud, si asta se întîmplã des, cãci noi îl aducem
înaintea vizitatorilor si închinãtorilor nostri, mai ales atunci cînd au
prilejul sã vadã o picturã a pãrintelui Arsenie reprezentînd Adormirea Maicii
Domnului, picturã în fata cãreia se opresc cu admiratie multi dintre cei ce
viziteazã Mãnãstirea Brîncoveanu de la Sîmbãta. Mintea se strîmbã în urma
patimilor si se îndreaptã pe mãsura curãtirii de patimi. Cînd mintea se
îndreaptã, vede lucrurile drept, deci asa cum sunt ele. "In mintea strîmbã
si lucrul drept se strîmbã". Asta le place la multi, am bãgat de seamã cã
le place. Cînd le spun cã Pãrintele a zis cã "în mintea strîmbã si lucrul
drept se strîmbã", oamenii rîd în general. De ce rîd? Pentru cã îsi dau
seama cã asa e. Numai cã e greu sã stii cînd ti-e mintea strîmbã.
"Cea
mai lungã cale este calea care duce de la urechi la inimã"
Cea
mai lungã cale este calea care duce de la urechi la inimã, adicã de la
informatie la convingere. Oameni de informatie religioasã sunt mai multi decît
cei ce au convingeri religioase. E necesarã si informatia, care adeseori se
face prin auzire. Dar a rãmîne la informatie înseamnã doar a fi la începutul
drumului "la urechi". Pînã la inimã mai e o cale lungã, "cea mai
lungã cale".
"Un
suflet trist este un suflet cu luminile stinse"
Cuvîntul
acesta ne aduce aminte de un cuvînt asemãnãtor, cu circulatie mai ales în lumea
din Apus: "Un sfînt trist este un trist sfînt". Pãrintele a fost
întotdeauna pentru optimism, pentru bucurie, credinta noastrã fiind "izvor
de bucurie", crestinismul fiind "religia bucuriei". Domnul
Hristos le-a spus ucenicilor Sãi :"Acestea vi le spun ca bucuria Mea sã
fie întru voi si ca bucuria voastrã sã fie deplinã" (Ioan 15, 11).
"Bobul
lui se preschimbã în tãciune, iar el se crede grîu nedreptãtit"
Asa
caracteriza pãrintele Arsenie pe omul care se abate de la cele bune si care nu
cautã si nu primeste îndreptarea, ci îsi explicã el mai bine cele pentru sine
condamnînd pe cei ce vreau sã-l îndrepte. }nceputul oricãrei îndreptãri este
sã-tI recunosti greseala. "Cînd greseala s-a fãcut în tine asezare sI
adevãr" – cînd o ai ca drepindere si o mai si justifici – atunci "nu
mai e gresealã ci e pãcat de moarte". }ntr-o astfel de situatie, cel ce se
crede a fi drept, fãrã sã si fie de fapt, nu mai e bob de grîu, ci doar
tãciune.
"Mustrarea
învinge, dar nu convinge"
Este
si aceasta o cugetare la care e bine sã luãm aminte. Are si mustrarea rostul si
puterea ei, dar ea, ca constrîngere, doar învinge, însã de convins nu convinge.
De la învingere pînã la convingere e o cale lungã; poate tot atît de lungã cît
cea de la informatie la convingere, cît cea de la urechi la inimã.
"Iubirea
lui Dumnezeu pentru cel mai mare pãcãtos este mai mare decît iubirea celui mai
mare sfînt fatã Dumnezeu"
Pãrintele
Arsenie a zis o vorbã cât lumea asta de mare – ba mai mare decât lumea asta! –,
si anume o zis asa: "Iubirea lui Dumnezeu fatã de cel mai mare pãcãtos îi
mai mare decât iubirea celui mai mare sfânt fatã de Dumnezeu”. Nu poate iubi un
sfânt pe Dumnezeu, cât ar fi sfântul de mare, cât iubeste Dumnezeu pe cel mai
mare pãcãtos; si-l asteaptã; si vrea sã-l primeascã; si aleargã înaintea lui,
dupã cum citim în pilda cu fiul risipitor, unde se spune cã tatãl nu l-a
asteptat pe fiul care se întorcea; l-a asteptat într-un fel, dar când l-a vãzut
cã vine nu l-a mai tinut locul: a alergat înaintea lui, ca sã-l primeascã, sã-l
îmbrãtiseze, sã-l sãrute, sã-l ajute, sã-l aseze iarãsi în starea din care a
plecat. Pentru cã din inima lui fiul n-a plecat niciodatã! El a rãmas în inima
tatãlui asa cum rãmânem noi în inima lui Dumnezeu, în inima Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, în inima Maicii Domnului, oricât de depãrtati am fi,
oricâte rele am face. Pânã trãim în aceastã viatã Dumnezeu nu ne pãrãseste. Noi
putem sã pãrãsim pe Dumnezeu, dar Dumnezeu nu poate sã ne pãrãseascã pe noi.
Cu
o astfel de afirmatie, pãrintele ne dã încredere în bunãtatea lui Dumnezeu, în
iubirea lui Dumnezeu fatã de noi, pãcãtosii, cãci se afirmã si în rugãciunile
de dezlegare ale sfintei noastre Biserici, cã mila lui Dumnezeu este tot atît
de mare, tot atît de infinitã, cum este de infinitã si mãrirea Lui, de vreme ce
se spune: "Cã precum este mãrirea Ta, asa este si mila Ta". Cuvîntul
spus de pãrintele Arsenie, în formularea de mai sus, ne aduce aminte si de ceea
ce spune Psalmistul, prin cuvintele acestea: "Cît e de sus cerul deasupra
pãmîntului atît de mare e bunãtatea Lui (a lui Dumnezeu) spre cei ce se tem de
Dînsul. Cît de departe e Rãsãritul de Apus, atîta a depãrtat El de noi
fãrãdelegile noastre. Cum miluieste un tatã pe copiii sãI, asa miluieste Domnul
pe cei ce se tem de Dînsul" (Ps. 102, 10-13).
"Ajutati-mã
sã vã pot ajuta"
Asta
înseamnã cã nu cel care vrea sã te ajute te ajutã cel mai mult, ci tu esti cel
care potI sã fi ajutat. Dacã esti deschis spre ajutor te poate ajuta omul de
lîngã tine si omul superior tie; dar dacã nu-l recunosti superior, ba,
dimpotrivã, îl judeci si-l calci în picioare, atunci nu te poate ajuta, pentru
cã omul este fiinta care poate zice nu, si zice nu!
"Fiecare
dintre noi ducem un necredincios în spate"
Zice pãrintele Arsenie Boca referindu-se la trup,
"fiecare dintre noi ducem un necredincios în spate".
"Domnul
Hristos a fost rãstignit cu spatele pe crucea materialã si cu fata pe crucea
spiritualã"
Zicea
Pãrintele Arsenie: "Domnul Hristos a fost rãstignit cu spatele pe crucea
materialã si cu fata pe crucea spiritualã".
"Să
ai întelegere fatã de neputinta omeneascã"
Am
fost odatã la Pãrintele Arsenie Boca – Dumnezeu sã-l odihneascã! –, la
Bucuresti, cu un student la teologie de atunci, care acuma-i preot – au trecut
anii peste toti de-atunci… a fost asta în 1965 –, si Pãrintele vorbind cu el,
desigur sã aud eu, i-a spus un cuvânt care mi-a rãmas mie pentru cealaltã vreme
a vietii mele si cred cã si pentru vesnicie. N-am sã-l uit niciodatã! Zice:
"Uite, mãi frate. O sã fii preot. Sã fii întelegãtor fatã de neputinta
omeneascã!” Nici nu vã puteti închipui cât m-am gândit eu la cuvintele acestea,
de atunci încoace; cât le-am urmãrit în viata mea si în viata oamenilor. Si
mi-am dat seama cã neputinta omeneascã e o realitate. Sunt atâtia oameni rãi în
lumea asta, si nici ei nu vor sã fie rãi… Si-s rãi, si noi trebuie sã întelegem
rãutatea lor de pe pozitia noastrã, din situatia noastrã. Sã întelegem cã ei nu
pot mai mult, cã ei ei însisi sunt nemultumiti de rãutatea lor – "Pe cel
rãu rãutatea îl ucide”, îi scris în Psalmi: "pe cel rãu rãutatea îl
ucide”, îl nimiceste, rãutatea îl nemultumeste. Pomenirea de rãu spun pãrintii
cei duhovnicesti cã e o rãutate fãrã margini, e o rãutate ca o ruginã care
mãnâncã fierul, asa mãnâncã sufletul; rãutatea-i cui înfipt în suflet.
Pomenirea de rãu, nemultumirea, neiertarea este viermele mintii. Un pãrinte
spune cã "rãul sã-l scrii pe apã”.