Măsura celor sporiţi stă sub fericirea fecioriei sau a celor curaţi
cu inima. Căci una e să făgăduieşti că vei petrece în feciorie şi alta e
să ajungi cu adevărat starea nevinovăţiei şi nepătimirea. Cei ce-şi
întorc mânia şi pofta de la cele de aici, unde altfel ar fi zăcătorit în
contra firii, aceia scapă de bărbatul sau de femeia dintr-înşii şi vin
la starea unui suflet de fecioară.
Sufletul ajuns în starea de fecioară are parte de crinul Bunei –
Vestiri a naşterii lui Hristos într-însul. În vremea aceasta, sortită
dezvelirii darurilor dobândite prin Sfântul Mir, se întâmplă că sufletul
trebuie să treacă prin nevoinţe fără de voie, neatârnătoare de el, care
însă îi vin prin dumezeiască orânduire, împlinind ceea ce mai lipsea
din lămurirea la câtă s-a supus prin nevoinţe de bună voie. În vremea
aceasta, lucrează asupra nevoitorilor puterea cea mai presus de fire a
Duhului Sfânt. Dar, să nu uităm: numai după ce ei, prin nevoinţele cele
de bună voie, au scos toate puterile sufletului din robia lucrării
contra firii şi le-au adus la lucrarea potrivită cu firea, spre care le
erau date. Odată dobândită această convertire şi armonie lăuntrică a
puterilor, vine şi lucrarea cea mai presus de fire şi ajută creşterea şi
rodirea darurilor Duhului Sfânt, potrivit orânduirii lui Dumnezeu cu
fiecare.
Prunc nou s-a născut firii, pe care a întors-o la starea de fecioară
fără prihană. Iar Pruncul creştea şi se întărea cu Duhul, umplându-se de
înţelepciune, şi Harul lui Dumnezeu era cu El. El e steaua de
dimineaţă, care răsare în inimile credincioşilor, după cum zice Petru.
El e Dumnezeul – lumină – lumina ta – cea care era învăluită de
întunericul neştiinţei din vremea patimilor, care va răsări ca zorile şi
va grăbi tămăduirea ta. Pe dărâmăturile tale vechi se vor face zidiri
din nou, cărora le vei pune temelia cea străveche: Iisus Hristos. Lumina
lumii şi lumina ta va creşte tot mai tare, Pruncul Iisus s-a făcut, în
ceata celor desăvârşiţi, bărbat desăvârşit, şi vine, plecându-şi capul,
sub mâna de ţărână a zidirii Sale, arătându-ne smerenia ca pe un botez.
Duhul lui Dumnezeu, lumina cea adevărată: Hristos, lumina care
luminează pe tot omul ce vine în lume, ajută sufletul să se cunoască cu
adevărat ce este faţă de sfinţenia lui Dumnezeu. La lumina adevărului
veşnic îşi vede mulţimea păcatelor, loviturile tâlharilor, tăieturile
fărădelegilor şi întârzierea tămăduirii. Pe măsură cesporeşte într-însul
lumina dumnezeiască a cunoştinţei de sine, pe aceeaşi măsură vede câtă
stricăciune i-a făcut vremea închisă în necunoştinţa de sine. Aşa se
face că sub lucrarea sfântă a Harului, nevoitorii se văd cei mai mari
păcătoşi – căci e Cineva sfânt în ei şi le arată aceasta. Iată cuvântul
Sfântului Marcu Ascetul: Cu cât sporeşti virtutea astăzi, cu atât te-ai
dovedit dator pentru ziua de ieri, făcând arătată capacitatea firii.
Fiindcă prin sporul de azi s-a dovedit că nu există un spor sau un
scăzământ al firii, ci al voinţei. Ca atare sfinţii sunt convinţi de
păcatele lor. De aceea judecându-se pe ei înşişi vrednici de iad,
primesc de la Dumnezeu Raiul şi în dar mântuirea.
Cei înşelaţi nu-şi văd păcatele, ci virtuţile.”